Vælg en side

Gear


Hvad sker der når to af disse Hagström forstærkere falder halvanden meter ned på vejen fra ladet af en lastbil?
Der bliver et stort hul i asfalten og forstærkerne spiller videre. Har nemlig prøvet.

Mikrofoner:

1 Neumann TLM49
4 Shure SM58
1 Shure SM77
1 Shure 565SD
1 AKG D12E
1 AKG D707
4 AKG C535
2 AKG D310
1 AKG D330
2 AKG D140E
1 Telefunken D410
1 Ibanez C504
1 Electro Voice DS35

Klange og delays:

1 Yamaha SPX900
1 Yamaha SPX90
3 Roland SRV2000
1 Lexicon MX200
1 TC M300
1 Binson Echorec

Outboard:
1 DBX266
1 Aphex C
1 DI4000
4 DI800
1 DP Spectrum Analyzer
1 Edison Phase Correlation
2 SRC 2496 Sample rate converters
1 Yamaha CBX D3 Dig. Recording Processor
4 Gyraf DIY G1176LN Compressors
1 Gyraf DIY GSSL 4000 Stereo Compressor

Preamps:

2 Gyratec IX DIY StereoTube Preamp
1 MS DI-1
1 MS DI-2
1 Focusrite VMP

Instrumenter:

1 Emu EIIIXP
1 Yamaha TX81z
1 Roland U20
1 Rhodes ’73
1 Alesis HR16
1 Alesis DM5
1 Gibson SG
1 Fender Strat
1 Ovation Celebrity
1 Carwin amp
1 Höfner bass
1 Höfner el. guitar
1 Teisco el. guitar
1 Lucky acoustic
1 Egmond acoustic
1 Hondo acoustic
1 Lark violin
1 Elgam Match 12c
1 Didgeridoo
1 Mandolin
1 E-Bow

Drumkit From H… Custom & Vintage
Superior Drummer II
Scarbee Würlitzer
Scarbee Rhodes ’73
East West Quantum Leap – Bösendorfer 290
East West Quantum Leap – The Ultimate Piano Collection
East West Quantum Leap – Storm Drums 2
East West Quantum Leap – Symphonic Choirs
East West Quantum Leap – Symphonic Orchestra Platimum Pro XP
Real Time Analyzer (RAE)
Extreme Sample Converter
Sonar PE 8
WaveLab
Sample Lord

 

Midi:

1 Motu Express XT 8×8
1 Opcode Studio128X 8×8
1 MQX32M 2×2

 

DAW1:
Asus I7 16Gb Ram
176 ch. midi in/out
1Tb SATA II disks
Cakewalk by Bandlab
Extreme Sample Converter 3
Sample Lord
4×24″ monitors
Novation Remote 25
2xFireFace 800 24 ch in/out

DAW2:
Asus i5 8Gb Ram
176 ch. midi in/out
1Tb SATA II disks
Cakewalk by Bandlab
Extreme Sample Converter 3
Sample Lord
2×21″ monitors
Delta1010

34 ch. digital recording:
2 FireFace 800
1 Delta 1010

Andre computere:
1 PC SB Live 5.1 (Emu), Yamaha 550, Yamaha SW1000 SoundFactory, RAP10 Soundcards
1 PC RAP10, Yamaha 550, SB Live5.1 (Emu) Soundcards
1 PC RAP10, Montego, Yamaha 550 Soundcards
1 PC Terratec, SB Live5.1 (Emu) Soundcards
1 PC Multisound Classic Soundcard
1 Cisco Catalyst 2900XL – 24 port switch

Monitors:
ATC STM II
Yamaha NS10M
Altec 221
DAS 4-way active 4KW
2 DDA500 4 way Active crossover

Hovedtelefoner:AKG K-271
Sennheiser HD-200
Sennheiser HD-201
Sony XD100

Forstærkere:
2 HH TPA100D
1 AKAI AM2400
1 Denon PMA300
1 Pioneer A223
1 Pioneer A333
1 Samsung SA3500
5 Hagström SE2x100

EQ’s:
MXR 2×15
DOD 2×31
TC Dual Parametric

Consol:
Studiomaster 24-16-8-2 midi controlled

Diverse:
Furman PL Plus EII Power Conditioner
Neutrik Bantam Patchbays
Neutrik, Behringer & Tascam Jack Patchbays

Køleskabet

Producer stolen

Special Effects

Jeg købte min første Roland SRV3000 i 1986. Prisen var da næsten halveret siden den blev introduceret på markedet så jeg slap med 10.000 kroner. Senere købte jeg en mer for kun 3.000 kroner og den sidste fik jeg for 500 kroner. Jeg har svært ved at understrege at disse enheder er meget undervurderede. De laver en fremragende rumklang på trommer, specielt gatede klange er de gode til.
De fungerer tit rigtig godt på stemmer, piano og guitar også. De opererer i 16 bit og frekvensområdet spænder fra 30 til 10000 Hz og jeg er sikker på at det er årsagen til at de lyder vildt naturlige. Rigtig rumklang indeholder alligevel ikke højere frekvenser. Maskinerne lyder rigtig godt i bunden og har meget af den så den indbyggede parametriske eq er god til at dæmpe de lave frekvenser. De bliver meget varme og er derfor monteret med luft i mellem hvilket også øger stuetemperaturen. Ingen af maskinerne har nogensinde fejlet noget som helst selv om de har været slæbt med på landevejen utallige gange. Ikke en gang batteriet er blevet skiftet!

Disse maskiner har rigtig mange muligheder og mange parametre man kan dreje på. Hold f. eks. Equalizer knappen og Write knappen trykket ind mens den tændes. Så starter maskinen op i Further Level Mode i stedet of Standard Level Mode. Så er det muligt at pille ved Early Reflections. Jeg har sat en af mine maskiner op til at køre med mindre densitet og færre Early Reflections hvilket giver en mere transparent klang imens de to andre er sat op til at lave federe klange.

SRV2000 har en udokumenteret feature. Hold Reverb/Non Linear knappen, Write knappen og Room Simulate knappen trykket ind imens maskinen tændes og den starter op som mono delay i stedet for klang. Den skal være i Non Linear Mode for at parametre kan justeres. Max delay tid er 450 ms.

Disse maskiner har hverken balancerede ind eller udgange så jeg købte en billig DI box for at konvertere outputtet til balanceret signal inden den lange vej tilbage til pulten og det gjorde klangen endnu bedre. Brumsløjfer påvirker  således også signalet mindre.Kig i Download sectionen (www.AudioSchematics.dk) og download manual og andre SRV2000 documenter.

Binson

Binson Echorec

<

Denne Binson Echorec er 45 år gammel og virker stadig. Denne model er lavet specielt til de Skandinaviske lande hvor man ikke mente at vi havde brug for mere end een indgang. Tonekontrol fik den heller aldrig i denne verdensdel!

http://www.binson.com/

Rytme Sektionen